Project Description

Motivational Interviewing in de praktijk

Dat wil ik ook!

Module deskundigheidsbevordering voor verpleegkundigen

Werkwijze
Studenten van de post hbo-opleiding chronisch zieken kregen in totaal zestien uur les over Motivational Interviewing. De module werd in samenwerking met docent mevrouw drs. J.P. de Kuiper uitgevoerd. De module bestaat uit oefenen, het behandelen van theorie over Motivational Interviewing en het werken aan een eigen plan rond gedragsverandering gebaseerd op BRAVO-doelen. Daarnaast maken de studenten een audio-opname waarin hun huidige wijze van gespreksvoering zichtbaar wordt. Het geleerde wordt meteen geoefend met een collega-student. Om de module af te sluiten leveren de studenten een beroepsproduct (audio-opname) en een reflectieverslag in.

Wat is het resultaat?
Studenten gaan nadenken over hoe zij cliënten motiveren. Hoe beleven zij dit als zij de audio-opname beluisteren en hoe is dit in vergelijking met de aangeboden theorie? Het overgrote deel van de studenten groeit snel in dit proces, doordat zij tijdens deze module telkens moeten reflecteren op hun eigen handelen.

Gea over deze opdracht
“Deze module lijkt wel een snelkookpan. Door telkens te reflecteren op het eigen handelen lukt het veel studenten om in korte tijd een andere manier van motiveren te ontwikkelen.”

Project Details

DATUM

2011 – heden

KLANT

Hogeschool Utrecht – Centrum verpleegkundige studies

OPDRACHT

Module Motivational Interviewing voor verpleegkundigen

SECTOR

Zorg, Onderwijs

“Ik heb die cliënten niet meer op mijn nek: het geeft me ontspanning om de verantwoording bij de ander te laten en samen na te denken over mogelijkheden”

Student

“Benoemen wat goed gaat: wat een ijsbreker is dat wanneer er nog niet veel vertrouwen is!”

Student