Project omschrijving
Motivational Interviewing in de praktijk
Praktische training Motivational Interviewing voor conciërges
Werkwijze
Conciërges nemen een unieke plaats in op school, en zijn van grote betekenis voor de school. Het zijn echte doeners, zij lossen het wel op. Hoe laat je de verantwoordelijkheid bij de ander? Hoe betrek je negatief gedrag niet op jezelf? De conciërges volgden een training van drie dagdelen waarin theorie direct aan de praktijk werd gekoppeld, door veel te oefenen en te werken vanuit de dagelijkse praktijk.
Resultaat
In plaats van meteen een uitspraak te doen of direct een oplossing te bieden hebben de conciërges geleerd om na te gaan wat er achter een bepaalde vraag of een bepaald gedrag schuilgaat. Hierdoor kunnen zij de leerlingen beter en met meer plezier ondersteunen.
Gea over deze opdracht
“De conciërges ontdekten dat je de vraag van een leerling niet altijd letterlijk moet nemen en gedrag niet direct op jezelf moet betrekken. Als een leerling om een paracetamol vraagt, gaat er vaak een andere vraag achter schuil. Het kan bijvoorbeeld een vraag om aandacht zijn. Waarom heeft iemand een paracetamol nodig? Soms zijn er problemen thuis of is er iets anders aan de hand. Door de vraag te verkennen, maak je kans dat je samen met de leerling kunt kijken naar wat er echt nodig is.”
Project Details
DATUM
2011
KLANT
Wellantcollege Ottoland
OPDRACHT
Praktische training MI voor conciërges
SECTOR
Onderwijs
“Het goede gesprek voeren met de leerling is essentieel voor ieder die met leerlingen werkt.”