Project omschrijving
Motivational Interviewing in de praktijk
Basistraining MI voor mentoren in het vmbo
Werkwijze
De docenten kregen tijdens de basistraining Motivational Interviewing van drie dagen inzichten en handvatten over het omgaan met de leerling.
Resultaat
Docenten bereiken meer resultaat met minder inspanning. De docent kan de leerling uitdagen om zelf na te denken over mogelijkheden en kan twijfel benoemen ten aanzien van verandering. Door de inzet van MI-vaardigheden kan de docent de leerling coachen richting het wel maken van huiswerk, het op tijd komen, zelf verantwoording nemen voor resultaten.
Gea over deze opdracht
“Veel docenten zijn enorm gedreven en ervaren mensen die ‘de oplossing’ voor de leerling weten. Daar doen ze ontzettend hun best voor. Soms te veel, want door een andere manier van kijken kunnen zij de leerling zelf verantwoordelijkheid laten nemen en zelf oplossingen laten vinden. Meer resultaat en minder inspanning! Dit vraagt een andere manier van kijken en oog hebben voor wat de leerling in huis heeft. Vervolgens kun je dat als docent aanboren en ontlokken. Als je niet zelf invult, maar in gesprek gaat, kom je soms tot bijzondere inzichten. Als docent ga je er al gauw vanuit dat elke leerling als doel heeft: slagen voor de opleiding. Hoe verrassend is het dan als blijkt dat een leerling het prima vindt om te zakken: dan hoeft ze namelijk nog niet aan het werk.”
Project Details
DATUM
2011
KLANT
Wellantcollege Ottoland
OPDRACHT
Basistraining MI voor mentoren in het vmbo
SECTOR
Onderwijs