Project omschrijving
Motivational Interviewing in de praktijk
Leerlingen motiveren – hoe doe je dat?
Werkwijze
Tijdens een pilot begeleidde Gea een aantal minder gemotiveerde leerlingen. Zij voerde een aantal individuele coachgesprekken met hen. Het opbouwen van vertrouwen is daarbij essentieel. Daarna heeft Gea de leerkrachten handvatten gegeven die hen helpen bij de begeleiding van deze leerlingen.
Resultaat
De leerkrachten hebben veel meer inzicht in de leefwereld van de leerling. Als er thuis geen enkele structuur is, hoe kun je dan als leerling nadat je gezakt bent, zelf structuur aanbrengen om te gaan leren? Hoe onduidelijker het toekomstperspectief, hoe minder gemotiveerd de leerling is om aan de slag te gaan. Een belangrijk handvat voor de docenten: focussen op wat niet goed gaat werkt demotiverend, je drukt dan als het ware op de rode knop bij de leerling, waardoor de motivatie verdwijnt. Bij complexe problematiek is meer nodig dan gesprekken de leerling, vaak is er ook door de ouders werk te verzetten.
Project Details
DATUM
2011
KLANT
Wellant College Ottoland
OPDRACHT
Begeleiding minder gemotiveerde leerlingen
SECTOR
Onderwijs
“Het goede gesprek voeren met de leerling is essentieel voor ieder die met leerlingen werkt”